Oversigt & Historie

ROTAX MAX er mere end blot en karting klasse, bygget op omkring en plomberet motor, det er indbegrebet af en tilbagevenden til kunsten af karting. I en sport, der altid har været en kombination af videnskab og kunst, har disse plomberede motorer minimeret rollen for videnskab, ved at kombinere maksimal ydeevne, med 50 timers køretid, støttet af en 6 måneders garanti. Understøt denne teknologi med et verdensomspændende program i regionale, nationale og internationale mesterskaber; og du har ROTAX MAX Challenge.


Historie
Organiseret i 1997 af ROTAX Kart Center (dengang en afdeling af Bombardier-Rotax GmbH.), er ROTAX MAX den hurtigst voksende Kart Racing klasse i verden, og er nu organiseret af autoriserede forhandlere, som de nationale konkurrencemyndigheder i over 32 lande (Australien, Østrig, Belgien, Canada, Colombia, Cypern, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Grækenland, Island, Irland, Italien, Japan, Malaysia, Thailand, Holland, New Zealand, Norge, Portugal, Puerto Rico, Sydafrika, det sydlige Sverige, Schweiz, Spanien, Forenede Arabiske Emirater og USA. Motoren der anvendes er Rotax FR-125 Max (FR-125 Junior for Junior Max Challenge), med absolut ingen ændringer tilladt.

En afgørende faktor for succesen af ROTAX MAX, er streng kontrol med motorens specifikationer. Motorerne er plomberet af en "autoriseret ROTAX distributør", eller dens autoriserede ROTAX Service Centre, og de er dem, der skal forestå al kontrol, service og replomberring af motorerne. Chassiset er sanktioneret af ROTAX motor distributør, og / eller ROTAX Kart Center.

Grand finals, et rigtig Verdensmesterskab
De bedste chauffører i hvert land bliver inviteret af ROTAX Kart Center, og dets sponsorer til den årlige "Rotax max Grand Final" i november.

Rotax køreren
ROTAX MAX serien bestræber sig på på at leverer performance, der nærmer sig konventionel 125cc Racing gokarts, kombineret med lave driftsomkostninger, samt lavt støjniveau.Samtidig er der en ROTAX Challenge klasse for hver alder, hvor ønsket fra den "almindelige" Rotax chauffører, om ikke at investere en masse tid eller penge indfries.
Disse personer ønsker blot at køre race, uden problemer med at vedligeholde skrøbelige racing motorer. De har intet ønske om at bruge alle deres penge på, at købe en konkurrencemæssig fordel, ... de vil bare have det sjovt!

Med ROTAX MAX, handler det om kunsten ved racing.

BRP-Rotax er et datterselskab af Bombardier Recreational Products Inc. (BRP). BRP er en industriel gigant der bedst kendes for Ski-Doo snescootere, Sea-Doo vandscootere, sportsbåde, Kan-AM, ATV´er, roadsters og Evinrude påhængsmotorer. BRP-Rotax leverer kraftværker til rekreative produkter, der anvendes på jord, vand og i luften. I 1996 blev der etableret en afdeling, hvis opgave var at forske i det international kart markede. Hvad de fandt, var en mulighed for at udvikle et produkt målrettet til fritids chaufføren. Det tidligere Bombardier-Rotax selskab etablerede sin Kart motor division, hvis filosofi er, at udvikle en række Kart Racing produkter rettet mod de rekreative race entusiaster.

Selskabets vigtigste mål var, at designe et nyt kraftværk, med funktioner, der ikke findes i traditionel Kart Racing. Det mest vigtigte for Rotax var, at holde det overkommeligt og pålideligt, samt med lav vedligeholdelse.
I 2008 er der produceret over 50.000 motorer til hele 55 forskellige lande, 5000 af dem er konkurrerende i "Rotax Max Challenge". ROTAX MAX er den hurtigst voksende hobby/race klasse i mange lande, og er allerede den største i Australien, Østrig, og senest i år vil det være i Frankrig og England.